Friday, December 2, 2016

Resepi Kuih Keria Antarabangsa (Sira Gula Melaka)

Assalamualaikum and hi readers.

Hoolllaaa :)

Hari ni saya nak share satu resepi yang tengah viral sekarang.
Sebenranya resepi lama je ni. Cuma di ubah suai sikit je.

RESEPI KUIH KERIA ANTARABANGSA MELAKA

Atau dikenali sebagai

KUIH KERIA SIRA GULA MELAKA

Lepas ni dah tak payah nak ke Melaka semata-mata nak beratur sampai 3 jam untuk kuih ni.
Boleh buat sendiri dah.
Heeeee :)




So, lets begin.



Bahan - bahan yang diperlukan : (Anggaran 30 biji)

2 atau 3 biji ubi keledek sederhana besar (Saya pakai ubi keledek oren)
Tepung gandum
1/2 Sudu teh Garam
1 / 2 Gula Melaka
2 Sudu makan gula pasir
5 Sudu makan air
Minyak masak

Langkah - langkah :

1. Buang kulit ubi keledek dan potong kepada bahagian-bahagian kecil
2. Rebus sampai empuk atau lembik.
3. Toskan dan tumbukkan atau lenyekkan (Ketika masih panas)
4. Masukkan garam
5. Masukkan tepung sedikit demi sedikit, sampai dough tu tak melekat dekat tangan.
6. Bentukkan seperti donut. 
7. Panaskan minak dalam kuali
8. Goreng sehingga keperang-perangan
9. Biarkan ia sejuk seketika
10. Panaskan air
11. Masukkan gula melaka dan gula pasir
12. Kacau saaaaaaammmpai berbuih dan likat.
13. Masukkan ubi yang telah digoreng dan gaul
14. Jarak-jarakkan supaya tak melekat
15. Tutup api.
16. Siaaaapppp.



So, siapa yang dah buat, boleh laa lanja gambah dekat comment bawah ehh.
Kita nak tengok jugaaakk.
Atau sesiapa ada petua kot kot nak bagi gebu ke, tak nak bagi keras ke, atau apa-apa lah, pun boleh comment dekat bawah.
Sama-sama kongsi, sama-sama rasa kayy.

GOOD LUCK :)

*Update*
Boleh tengok video di bawah ye :)


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...