Saturday, September 14, 2013

Agar-agar Oreo Berlapis Milo

Assalamualaikum, guys.
Heyy. What's up?
Teediaa. Ayat.
Oke, abaikan.

Kalini, saya nak share pulak resepi agar-agar yang seterusnya.
Hari tu dah share. Tapi, jenis lain. nak tengok? Click sini.
*Maap le atas penggunaan bahasa diri "aku"*

Oke. Lets begin.

AGAR-AGAR OREO BERLAPIS MILO

Bahan-bahan :
  • 1 bungkus agar-agar tali / serbuk agar-agar (Clear Colour)
  • Air (Biasanya saya letak 1 botol mineral besar + separuh lagi botol mineral besar)
  • 160 gram gula pasir (Atau ikut citarasa sendiri)
  • 1 tin susu cair
  • 3/4 serbuk Milo
  • 1 bungkus Oreo yang panjang (Patah-patahkan. Kalau tak suka krim, amik biskut jer.)


Cara-cara :
  • Masakkan agar-gara tali / serbuk agar-agar bersama air mengikut sukatan. Kemudian, masukkan gula ikut citarasa kemanisan masing-masing. Jangan manis sangat. Jangan tak manis sangat. *err?*
  • Bila agar-agar dah agak larut, masukkan susu cair. Masak sehingga agar-agar larut.
  • Kecilkan api (paling kecil).
  • Asingkan 2 cawan daripada agar-agar tadi kedalam periuk kecil dan panaskan. Kemudian, masukkan Milo. Kacau sampai Milo tu larut.
  • Sediakan loyang/acuan yang sesuai.


Oke. Ini penting.

  1. (LAPISAN PERTAMA) Tuangkan campuran agar-agar milo kedalam loyang. Jangan banyak sangat. Ini untuk lapisan jer. Sejukkan seketika. JANGAN BEKUKAN ! 
  2. (LAPISAN KEDUA) Bila agar-agar dah agak sejuk, masukkan campuran agar-agar yang putih. Yang ni nak letak banyak, tak pe. Tapi, jangan banyak sangat. Kang acuan penuh, tak dapat buat lapisan atas. Kemudian, taburkan biskut Oreo yang telah di patah-patahkan tadi. Biarkan sejuk seketika. JANGAN BEKUKAN !
  3. (LAPISAN KETIGA) Bila lapisan kedua dah agak sejuk, tuang campuran Milo ke dalam acuan. Ini untuk lapisan atas. SEJUKKAN DAN BEKUKAN.


Siap ! Senang jer. Budak sekolah pun boleh buat tau. Yang penting, ibu bapa kena control.

Tadaa !
Yang hitam tu Oreo ehh. Bukan berkulat ! Babap kang *-,-*

So, tunggu apa lagi. Cubalah.

Good Luck :)

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Done with this. "Agar-agar Oreo Berlapis Milo". Like always. Easy to get, easy to make. Do comment and shout your cooking. #JustSharing #Tutorial. Mmm, order? InsyaAllah. I'll try my best. Just DM me on Twitter. For those who want to try this, I wish you all GOOD LUCK. Enjoy your cooking. Don't ever bored with this. #ILoveCooking

1 comment:

Leods Presla said...

Hi, I like your blog. Done following you. looking forwards utk resepi2 seterusnya hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...